Home>Lessenreeksen

Quamlibet lessenreeksen

Het lesmateriaal op Quamlibet.nl is gemaakt door docenten uit het middelbaar onderwijs, in samenwerking met wetenschappers werkzaam aan de Vrije Universiteit Amsterdam, de Universiteit van Amsterdam, de Radboud Universiteit Nijmegen, de Rijksuniversiteit Groningen, de Universiteit Utrecht of de Universiteit Leiden. U kunt het materiaal downloaden als u geregistreerd en ingelogd bent.

Vergilius verteltechniek

Vergilius docentencommentaar

Suzanne Adema, Antoinette Doekes, Farnaz Farshadpour, Mannus Goris, Boris Hoetjes, Milou Kerkhof,...

Commentaar op het Examenpensum Latijn 2020, Vergilius

Meer informatie
 
Odyssee 11

Odyssee 11

Hugo Koning

Verdieping en opdrachten bij de onderwereldpassages in het Examenpensum Grieks 2018.

Meer informatie
 
Somnium Scipionis 2018

Somnium Scipionis 2018

Lidewij van Gils, Paula Rose

Lessenserie bij Somnium Scipionis, als opgenomen in examenpensum 2018.

Meer informatie
 
Livius examenpensum 2017

Livius examenpensum 2017

Suzanne Adema

Materiaal bij het Livius examenpensum 2016

Meer informatie
 
Cicero gaat verder

Cicero gaat verder

Lidewij van Gils, Christoph Pieper, Olga Tellegen, Jörn Soerink, Rogier van der Wal

Online commentaar op Cicero's verdediging van Sextus Roscius.

Meer informatie
 
Retourtje Hades

Retourtje Hades

Paula Rose

Dit lesmateriaal heeft als overkoepelend thema 'bijna-doodervaringen'. Centraal staat een verhaal van Augustinus.

Meer informatie
 
Horatius Cocles

Horatius Cocles

Suzanne Adema

Tweetalige opdracht over verteltechnieken en spanningsopbouw in Livius' verhaal over Horatius Cocles.

Meer informatie
 
Ruimte in de Aeneis

Ruimte in de Aeneis

Suzanne Adema

Analyse en interpretatie van het examenpensum 2016 (Vergilius) door middel van narratologische concepten rond tijd en ruimte.

Meer informatie
 
Vesuvius

Vesuvius

Prof. Dr. C. Kroon

Leerlingen maken een taalkundig-narratologische analyse van Plinius 6,16, de eerste Vesuviusbrief.

Meer informatie
 
Cicero en Plinius: Tekstoriëntatie

Cicero en Plinius: Tekstoriëntatie

Dr. S. Adema, Dr. L. van Gils

Tekstoriënterende oefeningen. Leerlingen leren een vertaalslag te maken van inhoudelijke oriëntatie naar talige voorspellingen.

Meer informatie
 
  1 2