Vergilius docentencommentaar
Auteurs | : | Suzanne Adema, Antoinette Doekes, Farnaz Farshadpour, Mannus Goris, Boris Hoetjes, Milou Kerkhof, Astrid Landa, Marije van der Steege |
Vak | : | Latijn |
Niveau | : | Zesde klas |
Klassieke auteurs | : | Vergilius |
Onderwerp / Grammaticaal onderdeel | : | Taal en Cultuur, Tekststructuur, Tijdgebruik |
Publicatiedatum | : | 23-08-2019 |
Vergilius’ verteltechniek in een pensum vol vernietiging en opbouw
Dit is een commentaar bij het examenpensum Latijn 2020, Vergilius. Het commentaar is bedoeld voor docenten en heeft specifiek aandacht voor Vergilius' verteltechnieken. U kunt meer lezen over de totstandkoming van het commentaar in deze blog.
In het eerste deel gaan we in zeven hoofdstukken in op een aantal narratologische begrippen en illustreren we ze aan de hand van het examenpensum Latijn 2020. Het tweede deel van dit document heeft de vorm van een commentaar. De lemmata richten zich voornamelijk op de verteltechnieken die in de tekst van het pensum gebruikt worden.
We stellen ons voor dat een docent het commentaar kan gebruiken bij de voorbereiding, maar ook nog ter plekke in de klas kan raadplegen om samen met leerlingen te herkennen welke verteltechnieken de verteller inzet. Vervolgens kan men er samen over nadenken waarom de verteller doet wat hij doet, waarom hij in zijn presentatie bepaalde keuzes maakt.
Dit project is een initiatief vanuit Meesterschap in de Vakdidactiek Geesteswetenschappen en de Universiteit van Amsterdam.
Terug naar het overzichtInhoud van dit lessenpakket
Verteltechnieken In Vergilius CE Latijn 2020 | 1,72 Mb | 23-08-2019 |