Home>Lessenreeksen>Cicero en Plinius: Tekstoriëntatie

Cicero en Plinius: Tekstoriëntatie

Auteurs : Dr. S. Adema, Dr. L. van Gils
Vak : Latijn
Niveau : Vijfde klas, Zesde klas
Klassieke auteurs : Cicero, Plinius
Onderwerp / Grammaticaal onderdeel : Tekststructuur, Vertalen & foutenanalyse
Publicatiedatum : 24-09-2014

In vakliteratuur wordt vaak geobserveerd dat leerlingen tijdens het vertalen geen intuïties en verwachtingen hebben over het vervolg van de tekst of die althans niet altijd lijken in te zetten. Dit gebrek aan anticiperend vermogen lijkt betrekking te hebben op zowel het inhoudelijke als het taalkundige vlak.

Deze oefeningen zijn bedoeld om dit anticiperend vermogen te vergroten. De leerling bouwt kennis op waarmee hij een vertaalslag kan maken van inhoudelijke tekstoriëntatie (titel, inleiding, tussenkopjes) naar taalkundige voorspellingen.

Het materiaal sluit aan bij het examenpensum Latijn 2015, maar zou ook bij andere brievenpensa gebruikt kunnen worden.

Deze oefeningen sluiten aan bij de lezing van Lidewij van Gils en Suzanne Adema, tijdens de VCN nazomerconferentie 2014. De tekst van de lezing is te vinden op de site van Lampas.

Terug naar het overzicht

Inhoud van dit lessenpakket

Uitleg Activiteiten Van Briefschrijvers 277,20 Kb 24-09-2014
Oefeningen Tekstorientatie 164,54 Kb 24-09-2014
Oefeningen Tekstorientatie 59,18 Kb 24-09-2014
Login om deze lessenreeks te downloaden
 
Bekijk ook eens:
Vesuvius

Vesuvius

Prof. Dr. C. Kroon

Leerlingen maken een taalkundig-narra...

Meer informatie