Augustus' Ankers
Auteurs | : | Suzanne Adema, Sophie Dijkstra |
Vak | : | Latijn, Grieks |
Niveau | : | Derde klas |
Onderwerp / Grammaticaal onderdeel | : | Cultuurgeschiedenis, Taal en Cultuur, Verwerkingsopdracht |
Publicatiedatum | : | 18-12-2018 |
Dit lesmateriaal is ontwikkeld in opdracht van het Zwaartekrachtproject Anchoring Innovation. De Zwaartekrachtsubsidie is in 2017 door het ministerie van OCW toegekend aan OIKOS, de landelijke onderzoekschool voor klassieke studiën.
Leerlingen onderzoeken in dit lesmateriaal hoe Augustus veranderingen op tal van terreinen heeft kunnen doorvoeren. De hypothese daarbij is dat Augustus dat heeft kunnen doen door de veranderingen aan te laten sluiten bij wat de Romeinen al gewend waren. Leerlingen testen de hypothese en het concept Anchoring Innovation in een aantal case studies waarbij ze werken met teksten in vertaling en afbeeldingen. Ze doen dit in expertgroepen en presenteren hun bevindingen aan elkaar in de vorm van een infographic.
De opbouw van het materiaal en de relatie tussen dit materiaal en het curriculum van GTC en LTC wordt nader toeglicht in een artikel in het Anchoring Innovation themanummer van Lampas:
- Adema, S.M. en S. Dijkstra. (2018). ‘Augustus’ ankers. Wetenschappelijk onderzoek voor leerlingen.’ Lampas 51, 393-409.
De PDF van het gehele Lampasthemanummer is vervroegd digitaal toegankelijk gemaakt (open acces). De PDF is onderdeel van de te downloaden materialen hieronder.
Terug naar het overzichtInhoud van dit lessenpakket
Bronnensets Augustus Ankers 1 X Printen | 1,74 Mb | 21-12-2018 |
Docentenhandleiding Bij Augustus Ankers | 322,03 Kb | 21-12-2018 |
Lampas Anchoring Innovation 2018 Open Access | 997,68 Kb | 05-02-2019 |
Leerlingenmateriaal Augustus Ankers 1 X Printen Per Leerling | 786,09 Kb | 21-12-2018 |
Materiaal Anchoring Innovation Intro Web Deel 1 | 1,63 Mb | 18-12-2018 |
Materiaal Anchoring Innovation Intro Web Deel 2 | 2,51 Mb | 18-12-2018 |